Web Analytics Made Easy - Statcounter

جای نقد و بررسی فیلمنامه سریال «بوی باران» خالی است که به این سوال پاسخ دهند با چه اصول و قواعدی، «بوی باران» به یک سریال بلند تلویزیونی تبدیل شود؟ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «بوی باران» بالاخره بعد از کش و قوس‌های زیاد، در ایستگاه 65 به پایان راه رسید و البته این ترکِ آنتن هم قابل تأمل است، چون پیش از این غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفته بود سریال جدید نوزدهم یا بیستم شهریورماه جایِ «بوی باران» را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالاً خداحافظی زودهنگام و خلافِ وعده کنداکتوری به دلیل کش‌دار بودن زیاد از حد سریال بود که خود تلویزیون به این نتیجه رسید «بوی باران» را زودتر به پایان برساند.

فارغ از مشکلات فنی، تناقض‌های مختلف و معطل نگه‌داشتن بی‌خود و بی‌جهت مخاطبِ سریال «بوی باران»، میزگرد «حوالی نگاه» روی آنتن رفت تا مخاطب با یک تجزیه و تحلیل سریال تلویزیونی، مواجه شود. طبیعت یک نشست تحلیل و بررسی همین است که در نکات مثبت و منفی در کنار هم قرار بگیرد و توأمان با بحث علمی، فنی، اجتماعی و مقوله‌های دیگر، از فُرم و ساختار غافل نشوند. در این نقد و بررسی، کارشناس حوزه اجتماعی، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر و کارگردان سریال «بوی باران» حضور داشتند بیش از فرم به بخش‌های دیگر توجه شد.

در عین تناقض‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی چه از حیثِ قبح‌زدایی واقعه طلاق عاطفی و چه از حیث رفتارهای رهای میان سیاوش، سیمین و شهاب، و از طرف دیگر نمایشِ کلیشه‌ای پولشویی و قاچاق مواد مخدر و حتی هدررفتن پولِ رسانه‌ملی برای ساخت یک سریال بلند، بیشتر مخاطب معطل داستان‌هایی شد که هرکدام از آن‌ها را می‌توانستند در قالب مفیدتر و کیفی‌تری به مخاطب عرضه کنند.

بسیاری از کارشناسان هم اعتقاد دارند 65 قسمت برای این سریال اضافه بود چه برسد به 75 قسمت! اما مشکلِ ما با گرفتن سکانس‌ها، پلان‌ها و تثبیت روزهای پخش این سریال بر مبنای 75 قسمت بوده، چون حتماً برای آن هزینه و زمان صرف شده است. اینجا هم همچون سریال «از یادها رفته» که قرار بود 50 قسمت روی آنتن برود و پخش آن به کمتر از 30 قسمت رسید، جای یک نظارت جدی و ویژه خالیست. حتماً باید مسئولین مربوطه نسبت به عدم پخش قسمت‌های وعده داده شده و اینکه چرا چنین اتفاقاتی نباید قبل از تولید با یک نظارت دقیق بیفتد، پاسخ شفاف بدهند؟ چرا فیلمنامه‌ها تکمیل نشده اجازه تولید یک سریال چندین قسمتی پیدا می‌کنند؟ 

منتظر بودیم میزگرد تحلیل و بررسی «بوی باران» پاسخ بسیاری از سوالات را بدهد؛ در نشست خبری که عوامل گردهم آمدند آنطور که باید و شاید پاسخ ابهامات داده نشد. اینجا هم معلوم نشد مراسم نقد است یا تمجید! گبرلو که به عنوان منتقد بیشتر از سوال و جواب کردن، نقش هدایت‌کننده داشت.

تماشاگر این میزگرد منتظرِ تحلیل و بررسی سریال «بوی باران» بود و نه بررسی اهمیت پرداختن به مواد مخدر که کارشناسان مربوطه همواره به این موضوع از زوایای مختلف می‌پرداختند. 

کار غیرحرفه‌ای پخش آیتم این میزگرد بود که از بازیگران سریال برای تهیه‌گزارش و نظرخواهی مردم بابت «بوی باران» استفاده کرده بودند. مردم به هنرمندان علاقه‌مندند و به راحتی نمی‌توانند بگویند چه مشکلاتی با این سریال داشته‌اند.

انتظار می‌رفت فارغ از حضور دو کارشناس آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر، یک منتقد هم در این میزگرد حاضر می‌شود و به لحاظ فرم و ساختار با محمود معظمی کارگردان بحث می‌کردند. واقعاً جای نقد و بررسی فیلمنامه این سریال خالی بود که با چه ظرفیت و کششی، «بوی باران» یک سریال بلند تلویزیونی شد؟

رئیس بسیج صداوسیما: مسئله‌مان در تلویزیون سبک زندگی ایرانی اسلامی است/ دستور رئیس صداوسیما برای تغییر و اصلاح برخی از آگهی‌هابه بهانه اولین سالگرد "سیدضیاءالدین دری"| چرا تلویزیون قدردان سرمایه‌های خود نیست؟اصرار سیما بر فیلمنامه‌نویسی یک عده خاص/ «بوی باران» و نمایش ضعیف یک بازپرس«بوی بارانِ» سرگردان؛ درام یا معمایی؟

شاید خلأ و یا کمبود برنامه‌های مربوط به مقوله اعتیاد آنقدر زیاد است که عمده بخش‌های این میزگرد صرف تعریف و تمجید از «بوی باران» شد. مخاطب انتظار داشت بعد از تماشای این سریال که تناقض‌ها و ابهاماتی نسبت به این مجموعه در ذهن دارند پاسخ داده شود، اما کلی‌گویی اجازه نداد این اتفاق بیفتد.  

به نظر می‌رسد با نمایشِ فینال شتاب‌زده و سطحی «بوی باران»، دست‌اندرکاران این مجموعه برای مقابله با نظرها و تحلیل‌های انبوه منفی مخالفان یک میزگرد غیرتخصصی و غیرکارشناسی هنرمندانه ترتیب دادند تا شاید بتوانند با تناقض‌گویی، فرافکنی و امتیازهای نداشته این سریال از «بوی باران» دفاع کرده و چیزهایی را به آن نسبت دهند که در قواره مضمون و ساختار هنری این سریال نبود.

در هر حال چنانچه 10 میزگرد سفارشی و فرمایشی دیگر هم مانند این میزگرد تشکیل شود نمی‌تواند به نظرات مخالف، ابهامات و سوالات بسیاری پاسخ دهد و باعث فریب افکار عمومی شود.

در بروز اتفاقات نامناسب این سریال، نقشِ آشفتگی‌های داستانی، شخصیت‌‌پردازی، روایت ماجراهای بی‌مورد و متناقض در فیلمنامه، در ناکام ماندن این سریال تلویزیونی، بسیار برجسته و موثر بود. پس از آن کارگردانی فکر نشده و غیراصولی باعث شد تا «بوی باران» ساختار نادرست و غیردلچسبی را برای مخاطب تلویزیون رقم بزند.

حاشیه‌پردازی‌های غیرلازم و کش و قوس‌های بی‌مورد داستانک‌ها و برخورد کلیشه‌ای و سطحی «بوی باران» با مسائل مهم پولشویی و قاچاق مواد مخدر سبب شد تا بینندگان تلویزیون نتوانند با شخصیت‌ها و حوادث این سریال تلویزیونی ارتباط برقرار کرده و در قبال آن احساس خرسندی و رضایت داشته باشند.

تولید سریال‌های زیرمتوسطی مثل «بوی باران» نتیجه عملکرد غلط برخی از مسئولین تلویزیون، فقدان تعهد هنری در عرصه سریال‌سازی و هدر رفتن بودجه رسانه‌ملی است. هزینه هنگفتی که می‌توانست صرف ساخت دست‌کم چند سریال با مضمون، محتوا و ساختار هنری شود و رضایت نسبی مخاطبان تلویزیون را به دنبال داشته باشد.

تا زمانی که تحولات اساسی در حوزه مدیریت، برنامه‌سازی و توجه به حلقه‌های خاص فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی از تلویزیون ادامه داشته باشد آشِ صداوسیما همین‌گونه شور و آزاردهنده خواهد بود.

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT4 واژه های کاربردی مرتبط شبکه یک رسانه ملی تلویزیون

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه یک رسانه ملی تلویزیون شبکه یک رسانه ملی تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوار‌ها پول می‌گرفتم

کیانوش عیاری کارگردان سینما و تلویزیون شب گذشته در برنامه «استودیو هشت» درباره ساخت سریال در تلویزیون به محمدحسین امیدی مجری برنامه بیان کرد: شرایط کاری و اینکه به پول نیاز داشتم باعث شد به تلویزیون بروم. سریال «روزگار قریب» را به خاطر پول ساختم، چون مدتی هر فیلمی می‌ساختم با مشکل اکران مواجه می‌شد.

به گزارش مهر، وی با اشاره به اکران نشدن برخی از آثارش عنوان کرد: این من را با نزول خوار‌ها دچار مشکل کرده بود. پولی از نزول خوار‌ها می‌گرفتم تا به عوامل فیلم هایم که با من کار می‌کنند، بدهم. چون قرار نبود در مشکلات با من شریک شوند. عیاری با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌هایش را هم برای حل مسایل مالی ساخته است، بیان کرد: سر «ویلای ساحلی» هم پول نداشتم و در این فیلم شریک هم داشتم.

این کارگردان درباره سریال «۸۷ متر» که قرار بود از پلتفرم‌ها پخش شود، توضیح داد: خود ما هم نسبت به این سریال سردرگم بودیم، اما احتمالا ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده تکلیف مشخص و از تلویزیون پخش می‌شود. این سریال از شبکه یک روی آنتن می‌رود.

سال گذشته مهدی نقویان رییس سیمافیلم اعلام کرد که سریال «۸۷ متر» قرار است در یکی از پلتفرم‌ها به پخش برسد، اما در این مدت هیچ خبری از پخش سریال در پلتفرم‌ها مطرح نشد.

دیگر خبرها

  • نقدی بر سریال افعی تهران ساخته سامان مقدم/ به جای سرکوب معلول باید علت‌ها واکاوی شوند
  • مهران مدیری با یک سریال بازمی گردد | جزئیات شروعِ پیش‌تولید پایتخت
  • ماجرای کوچ عمو پورنگ از تلویزیون
  • ماجرای حاشیه اخیر سریال کیانوش عیاری چیست؟
  • اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوار‌ها پول می‌گرفتم تا...
  • عمو پورنگ از تلویزیون رفت
  • اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوار‌ها پول می‌گرفتم
  • تعریف و تمجید سردار آزمون از استقلال و نکونام
  • «۸۷ متر» دوباره به تلویزیون بازگشت/خبر جدید کیانوش عیاری از سریال
  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد